Májová výzva - kniha so zvieraťom

"Na vŕšku v javorí, smutný vĺčok vyje, líška sa ho spytuje, vĺčko, čože ti je?"
Slovenská ľudová pieseň

Zas trochu opozdene, ale akosi trávim čas mimo civilizácie, a viac čítam ako píšem. A konečne sa dostávam, v polovici júna, k májovej výzve, ktorá znela: 


Kniha so zvieraťom



Musím sa priznať, že za čas pôsobiaci v Paláci mi rukou prebehlo množstvo kníh, kde sú hlavnými hrdinami zvieratká všetkého druhu. Či už šlo o náučné knihy, alebo o romány, bolo ich naozaj dosť. A každá jedna z nich bola svojim spôsobom zaujímavá, keďže ja zvieratká a ich príbehy fakt milujem :-). 

Ale, nechajme minulosť minulosťou, a poď sa teda pozrieť na knihy, ktoré mi prešli rukou v máji a začiatkom júna.



Voláni Vlka

Werner J. Egli


Popravde, mala som na muške najskôr inú knihu o vlkoch, ale nakoniec som sa pri potulkách Palácom rozhodla pre túto knihu. To, že milujem vlkov ti určite neušlo pri prechádzaní môjho blogu. A keď je hlavným hrdinom ešte aj poloindián, dala som teda neznámemu titulu šancu. 

Odrazu som mala pocit, že sa čas vrátil o pár rokov späť, a ja som opäť na prázdninách, kde som si z poličky vzala nejaký dobrodružný román z edície STOPY a daždivé dni presedela pod oknom, na ktorého sklo pomaly dopadali kvapky dažďa. A tak ako aj vtedy, i pre tejto knihe bol rozbeh veľmi, veľmi pomalý. Už som myslela, že po pár stránkach knihu vrátim do poličky späť, no nakoniec som jej dala ešte šancu.

Do Skalnatých hôr už roky vlk nezavítal. Toho posledného pred pár rokmi zabil osamelý lovec. Keď sa nájde niekoľko mŕtvych oviec, zabíjania chtiví lovci nelenia a púšťajú sa po stopách vlka. Mladý Zane, ktorý žije so svojou matkou a nevlastným otcom sa rozhodne vlka zachrániť. Nevie vysvetliť dôvod, ale akousi neviditeľnou silou ho štvornohá šelma priťahuje stále viac a viac. Prenasleduje lovcov vlkov a v poslednej chvíli vlčicu zachráni pred istou smrťou, ale pritom jedného z lovcov vážne zraní. S postrelenou vlčicou uteká pred zákonom do Kanady s plánom vypustiť ju do voľnej prírody, kde by obaja našli nový život. Slobodný. Na dlhej ceste si musia postupne nachádzať k sebe cestu, keďže vzájomné prežitie závisí na ich spolupráci. Dospievajúci chlapec sa na ceste stáva mužom a súčasne zisťuje, kto je jeho skutočným otcom. 

Popravde, pri čítaní tohto titulu som sa naozaj cítila ako puberťáčka, ktorá sa snaží prelúskať dobrodružným románom. Tak, ako aj vtedy, tak aj teraz som robila milión iných vecí s väčšou radosťou, ako čítala. Či už zbierala jahody, alebo plela záhradku. A pri práci som vôbec nepremýšľala nad tým, ako príbeh skončí, nejako som to už dopredu vedela. Chýbalo mi tam akési napätie, pri ktorom si obhrýzam nechty a s búšiacim srdiečkom hltám stránku za stránkou. Každý večer pred spaním som si síce prečítala pár stránok, ale bez tej príjemnej dávky vzrušenia. 

Čo je škoda, lebo mladý Zane mi bol inak veľmi sympatický. Taký ten typ mladíka, rebela, ktorý neuznáva autority, bojuje proti spoločnosti, avšak záleží mu na živote iných ľudí, i nevinných tvoroch. Mladý ochranca prírody, ktorý si vie poradiť aj v drsnej zimnej krajine a nevzdáva sa svojho cieľa. Iba ten štýl rozprávania mi akosi nevyhovoval. 

Možno som toho prečítala príliš veľa, alebo už je takýto žáner trochu prekonaný, alebo mi len nesadol autorov štýl. Pretože knihy ako Volanie divočiny či Biely tesák patria stále medzi moje obľúbené knihy :-).



Duševný život zvierat

Peter Wohlleben


Áno, pri druhej knihe som mala väčšie šťastie. Duševný život zvierat patrí medzi knihy, ktoré by som odporučila každému milovníkovi prírody, ale aj tým, ktorí si myslia, že práve človek je pánom tvorstva. Pretože po prečítaní tejto knihy už tento pocit mať nebude. 

Cesta do hlbín zvieracej duše, aj takto by sme mohli nazvať túto knihu. Autor je lesníkom a zároveň milovníkom prírody a všetkého živého. Už od mala ho fascinuje chovanie zvierat, a táto láska ho neopustila ani v dospelosti. Momentálne žije na farme aj so svojimi deťmi a spoločne sledujú a spoznávajú život lesných, ale aj domácich zvierat, hydiny i dobytka. Svoje pozorovania porovnal s najnovšími vedeckými poznatkami a spísal do tejto úžasnej publikácie. A my sa vďaka nej môžeme preniesť do krásneho a neskutočne fascinujúceho sveta zvieratiek. Že nič nerobia iba tak, a všetko v prírode funguje podľa určitých pravidiel a zákonitostí. A my si ani neuvedomujeme, ako svojou činnosťou tento svet narúšame a bezohľadne ničíme.
  • Dokážu zvieratá skutočne milovať? 
  • Vedia sa zabávať, alebo iba tvrdo pracujú?
  • Kto a za akých okolností si adoptuje zvieratko z iného druhu?
  • Akými matkami sú veveričky?
  • Čo pre nich znamená vernosť?


Ak ťa zaujímajú odpovede na tieto a iné otázky zo živočíšnej ríše, určite tento titul patrí do tvojej knihovníčky. Myslím, že je načase si uvedomiť, že na našej krásnej modrej planéte existujú aj iné tvory, ktoré si zaslúžia našu pozornosť, lásku a opateru. 
Všetko má svoj význam, svoju logiku, funguje podľa akého si kľúča a všetko so všetkým súvisí. Či už ide o prácu mravca, včely, alebo veveričky. My, našou ľahostajnosťou a chamtivosťou tento krehký ekosystém neustále naburávame a ničíme. V konečnom dôsledku ubližujeme len a len sami sebe, pretože ak nebude zvierat a ich usilovnej práce, nebudeme ani my.




No, toľko som dnes mala na srdci a tak sa s tebou lúčim. Už teraz sa teším na júnovú výzvu, ktorej témou je "detská kniha". Zas niečo pre moju infantilnú dušičku :-). Nadnes ti prajem krásny deň a niekedy pri budúcom článku sa na teba teší

Ali Čaja z Paláca

Citát na záver:

"Nemôže byť dobrým človekom ten, kto je krutý k zvieraťu."

Arthur Schopenhauer


Čítal si už?

Komentáre

  1. Zvieratká milujú bez výhrad a požiadaviek .....ani osa neublíži kým nie je ohrozená a vlastne sa iba bráni a tej práce čo urobia za nás a pre nás, škoda že im to málo vraciame ...kto nemá rád zvieratá nemôže mať rád ani ľudí

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne tak to vidím a cítim i ja. Je dôležité si uvedomiť, že aj tá osa je pre náš ekosystém a v konečnom dôsledku aj pre nás veľmi dôležitá :-)

      Odstrániť
  2. Zvířata miluju. A moc se mi líbí tohle téma výzvy. Proto by mě zajímalo jestli jsi četla Psí poslání nebo Marley a já. To jsou skvělé knihy s psíky v hlavní roli :))

    Gabux

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Psie poslanie som ešte nečítala, ale chystám sa. U nás sa to volá Psia duša, a už sa na ňu teším. Synovec bol aj na film a celkom sa mu páčil, tak si to určite aj pozriem. A Marleyho som videla film a tiež sa mi to páčilo, i keď koniec smutný, ale to poväčšine všetky knihy so zvieratmi končia tak. Ale súhlasím, téma kniha so zvieratmi je super, akoby sme na našich nemých priateľov zabúdali. Preto som si vzala aj ten Duševný život, neskutočne mi dal.
      Rozmýšľam, že niekedy v budúcnosti v rámci Čo som objavila v Paláci asi predstavím aj knihy so zvieratmi, za tie roky ich bolo dosť, a väčšina bola fakt super :-).
      Ďakujem za komentár

      Odstrániť
    2. Doporučuji si Marleyho přečíst ještě víc než Psí poslání. A nebo nejlépe obě knihy. Opravdu nebudeš litovat. Film u Marleyho je jen slabý odvar :)
      Určitě představ. Ráda se nechám inspirovat.

      Odstrániť
    3. Tak ďakujem za tip, určite si ju prečítam. Píšem si ju na zoznam , sama som zvedavá, ako sa mi bude páčiť. Verím tvojmu úsudku :-)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Za každý komentár, pochvalu, pokarhanie i konštruktívnu kritiku ďakujem

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Diagnóza: Molusky - to asi nebudú kiahne

Diagnóza: Tetania - novodobý problém mladých

To nevymyslíš, to je naša realita