Láska je láska

"Keď odídeš, kto ťa objíme tak ako ja? Kto povie ti večer spí, láska moja?"
Miro Jaroš, Dominika Mirgová - Na pokraji síl

Minulého roku som náhodou objavila mladú kočku - blogerku, ktorej blog i štýl písma som si okamžite obľúbila. Jej blog je typický krásnymi fotografiami, radami do života, hľadaním drobných maličkostí, ktoré robia svet krásnym, ale i rešpektom k prírode a všetkému životu. Doteraz mi slúži ako inšpirácia na kozmetiku, ktorá nepoužíva chemikálie, palmový olej, či ingrediencie testované na zvieratách. 
Po niekoľkých mailoch a komunikáciach, ktoré sme si medzi sebou vymenili nebolo ťažké zistiť, že je to milá, jemná, inteligentná citlivá a introvertná osôbka, s ktorou dokážem predebatovať aj hodiny. A po osobnom stretnutí sa tento pocit iba prehĺbil. Uvedomila som, že hoc je úplným opakom mňa, akoby sme obe boli z iného sveta, na život, svet a ľudí máme skoro rovnaký názor. 

Avšak to najdôležitejšie, čo som sa od nej naučila je to, že som sa prestala na ľudí pozerať skrz prsty, posudzovať podľa názoru a tolerovať ľudí s opačnou orientáciou. 



Láska je láska



Prečo taký dlhý úvod? Pretože som ti chcela aspoň trochu priblížiť autorku knihy, ktorú ti dnes chcem predstaviť.

O knihe

Hlavná hrdinka Anabela si svoj pracovný život asistentky dramaturgičky v milovanej opere predstavovala úplne inak. Namiesto radosti z každodennej práce má na krku iba nervóznu a uziapanú šéfku Zuzanu, ktorá si svoju frustráciu lieči na nevinnom a utiahnutom dievčati. Zadáva jej úlohy nad rámec pracovnej zmluvy a Anabela ich aj napriek tomu poctivo plní. Vo voľnom čase sa utieka do sveta kníh, vôni vegánskeho latté a sexuálnych príbehov jej najlepšej priateľky Rose. 
Jej život plynie pokojne a jednotvárne až do doby, než spozná Lenu, ktorá jej život prevráti naruby.
Kým Anabela je skôr tichá, životom a osudom prehliadaná, Lena je naopak živá, rázna energická, je jej všade plno. Toto stretnutie však nezmení iba Anabelu, ale aj Lena si začína uvedomovať, že jej život úspešnej lekárky, poslušnej dcérky a dokonalej snúbenky (s občasnými úletmi) už nebude akým býval. Vďaka stretnutiu so sivou myškou má v hlave zmätok a dilemu či naďalej zotrvať v pohodlnom živote, ktorý jej síce ponúka zlatú klietku, no to najdôležitejšie, láska, v nej chýba. 
Dve osamelé a svetom nepochopené srdcia sa teraz musia pobiť s nepriazňou osudu, aby našli svoje maličké miesto na Zemi.  

Názov: Láska je láska
Autor: Daniela Slavik
Jazyk: slovensky
Vydavateľstvo: MERIDIANO-press
Počet strán: 279
Rok vydania: 2017



"Zlatko, v tom okamihu sa v našich očiach zdajú všetci úžasní, muži aj ženy. Je to jedno. Večer to môže byť tá najromantickejšia, najnežnejšia milenka a na druhý deň je zas tou najfantastickejšou milenkou pre niekoho iného."


Moja mienka


Keď sa Daniela pochválila s tým, že jej vyjde kniha úprimne som sa tešila s ňou. Tým, že poznám jej blog, a dovolím si povedať, že aj ju, cítila som jej dušu v každom slove, každej vete. Jej jemnosť, zmysel pre poriadok, lásku k zvieratám, prírode a minimalizmus nezaprie ani na stránkach svojej knihy. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že kniha je drsná či hrubá, ale opak je pravdou a téma je podávaná opatrne, citlivo a nenútene.
A možno by sa dalo povedať, že príbeh je v podstate jednoduchý, stretnú sa dve srdcia a osud, spoločnosť i vlastná rodina im nepraje, v konečnom dôsledku je to vlastne o niečom úplne rozdielnom. 
Román Láska je láska je o pohľade na homosexualitu z hľadiska spoločnosti, nedostatku tolerancie i o strachu z neznámeho. Autorka nám predostiera svoj život ako na dlani. Ukazuje, že sú to ľudia z mäsa a krvi, rovnakí ako my. Smutní, veselí, šťastní, nešťastní, túžiaci po láske, ale vedia aj lámať srdcia. 

Ani samotná autorka to nemá jednoduché. Opýtala som sa jej, ako prijala knihu jej rodina a blízke okolie:


"Reakcie mojich blízkych boli rôzne. Keď som povedala doma, že mi vyjde kniha, najprv tomu neverili, potom sa tešili, no akonáhle zistili, o čom vlastne je, ostali v rozpakoch. Kým kniha vyšla, mala som pocit, že sa o nej boja rozprávať, no akonáhle si ju prečítali (resp. čítajú) téma lesbickej lásky prestáva byť v našej rodine tabu."

Inak som aj očakávala, že naša verejnosť príjme knihu s témou homosexuality trochu rozpačitejšie. Nuž, každý má právo na svoj názor, no než si nejaký vytvorí, mal by najskôr spoznať obe stránky problému a nie tvoriť závery nad niečim, čo nepozná. Avšak ak aj niečo spozná bližšie, má právo svoj názor meniť. Čo však nemôže určite, to je vnucovať ostatným svoj názor, niekoho osočovať, urážať a posmievať sa tak, ako sa Daniele dostalo vďaka rozhovoru s portálom Noizz.sk.



I som sa Danky opýtala, s akými reakciami sa stretávala najčastejšie. Či to boli tie negatívne, alebo naopak, pozitívne:


"Stretla som sa a stále sa stretávam s rôznymi reakciami. Niektorým sa kniha páči, niektorí by chceli vedieť, čo bolo potom, niektorí mi zas odkazujú, že sa mám liečiť a pod. Ale dostávam aj emaily, v ktorých sa mi dievčatá a ženy zdôverujú, že niečo podobné prežili, že sa v knihe našli a práve takéto reakcie sú pre mňa akýmsi odkazom, že nebola zbytočná."
Kniha je na trh uvádzaná ako román s kontroverznou témou a o ľuďoch s homosexuálnou orientáciou sa hovorí ako o "iných" ľuďoch. V našej spoločnosti sa za kontroverzné a iné berie všetko, čo nespadá pod kolónku "normálne". Ale kto môže s rukou na srdci vyhlásiť čo je "normálne" a čo už nie? 



Keď som sa Danky opýtala, či nemala strach takto vyjsť s kožou na trh a otvoriť svoje srdce pred svetom, jej odpoveď bola jednoznačná:
"Vôbec nie a pripadá mi zvláštne, že túto otázku odstávam dosť často a stále odpovedám rovnako. Som hanblivý introvert, no strach z písania o tejto téme som nemala."

Odporúčanie



Každopádne túto knihu odporúčam aj tebe. Nielen preto, že Danka je moja spriaznená duša, ale aj preto, aby si sa na celú problematiku pozrel aj z iného pohľadu, ako je ten zaužívaný. Kniha sa dobre číta, v podstate sa dá sfúknuť aj za jeden večer, nikoho neuráža a nikoho nenúti k názoru. Áno, možno z riadkov cítiť, že je to prvotina a ešte autorka nie je vypísaná, ale každý nejako musí začať. A ja rada dávam šancu mladým, začínajúcim slovenským autorom. Danka si ho určite zaslúži.



Akurát na záver autorke posielam jeden súkromný odkaz:


"Nehádž všetkých do jedného vreca, nie všetci tam patria. V tom obrovskom množstve sa nájde i pár takých, ktorí z normálu vyčnievajú...:-)." 

Ali Čaja z Paláca 

Úryvok z knihy na záver


"Láska si nevyberá, jednoducho príde a ani neviete ako. Láska bola pre mňa veľkou záhadou. Za 35 rokov manželstva som pochopil, že keď milujeme, stávame sa odvážnymi. Je to ako plavba po rozbúrenom mori s obrovskou vierou, že kormidlo držíme spoločne, a hoci nevieme kam, náš smer je správny..."

Ak si chceš prečítať aj iný názor:

Komentáre

  1. Já osobně mám několik přátel, kteří spadají do této skupiny lidí. Tedy k homosexuálům. A většina z nich jsou tak úžasně úžasní, že úplně pěním, když někdo napíše něco hanlivého na lásku mezi stejným pohlavím.
    O této knize jsem se dozvěděla snad ještě před dáním do prodeje od samotné autorky ve skupině na fb. A už ta mě zaujala.
    Kniha má úžasné téma, sympatickou autorku a hlavně se mi na ni líbí ta odvaha. Bohužel jsem zjistila, že knihy ve slovenštině příliš nezvládám (ne že bych nerozuměla, nějak mě ten příběh nedokáže tak táhnout). Ale pokud tomu dám další šanci, tak je mi jasné po jaké knize šáhnu! :)

    Gabux

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V poslednej dobe som sa naučila netriediť ľudí podľa orientácie, ale podľa toho, akí sú vo vnútri. Je mi jedno či sa jedná o heteráka alebo o homosexuála, ide o to, že ak je to človek zlý a nepríjemný, potom s ním nemám o čom debatovať, ani sa zdržiavať v jeho prítomnosti. Ľudia by sa viac mali zaujímať o vnútro človeka, a nie sa zaujímať o to, čo si kto robí v súkromí. Ale to by sme asi veľa chceli od ľudí...
      Inak mi je ľúto, že máš so slovenčinou problémy, ale ako vidím, blogy čítaš s prehľadom. Chce to potom asi iba cvik. Láska je láska sa číta celkom dobre, myslím si, že možno by ti to trvalo dlhšie, ale nakoniec by si to zvládla i tak. Určite sa oplatí.
      Apropo... vo februári vyjde moja kniha, bolo by dobré si to dovtedy nacvičiť, aby si si mohla prečítať aj tú moju :-)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Za každý komentár, pochvalu, pokarhanie i konštruktívnu kritiku ďakujem

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Diagnóza: Molusky - to asi nebudú kiahne

Diagnóza: Tetania - novodobý problém mladých

To nevymyslíš, to je naša realita