Síla přírodní fermentace

"Naj jablučko hňije, naj kišňe, ja z ňoho paľenku vicišňem."

 Sama ja fazuľu - slovenská ľudová pieseň

Vydavateľstvo Alféria sa venuje vydávaním kníh o zdravom životnom štýle, jóge, ekológii, duchovným téma, zmene postoja k nášmu životu, ale aj úcte k životu navôkol. Ich tituly som si veľmi obľúbila a už dlhodobo im p

atrí čestné miesto v mojej knihovníčke. Na mojom blogu aj IG či FB profile som vám už niektoré z nich predstavila, ako napríklad Ženy pluji na sever, alebo detský titul Kdyby lidi byly stromy. A dnes vám predstavím ďalšiu výbornú vec:


Síla přírodní fermentace

Sandor Katz

 


O knihe:

 

"Naše společnost se panicky bojí bacilů a je až chorobně posedlá hygienou. Čím víc toho víme o nemocech způsobených viry, bakteriemi a jinými mikroorganismy, tím vyděsenejší jsme z představy, že bychom měli být vystaveni jakékoliv formě mikroskopického života. Každý nový senzační zabiják mikrobů nám dáva další důvod, proč se jim bránit ještě ostražiteji. Nic tento přístup neilustruje lépe než náhly rozmach prodeje antibakteriálních mýdel."

 

Titul sa podrobne venuje prípravy kvasených potravín. Odpovedá na základné otázky: 

Prečo, ako a čo fermentovať. Prevedie nás kompletnou históriou procesu fermentácie a dopodrobna nás pripraví a privedie na cestu zdravého stravovania. Okrem samotných receptov na základné potraviny ako sú syry, jogurty, tempeh, miso, kvások na chlieb, ale aj tekutiny ako pivo, víno, medovina sa dozvieme množstvo cenných informácii o princípe a fungovaní správnej fermentácie, ako ovplyvňujú mikroorganizmy náš život, ako prinavrátiť telu rovnováhu a chuť jedlám, ktoré jeme. 

Fermentácia je prírodný proces, pri ktorom zdravé mikroorganizmy (baktérie, kvasinky) premieňajú organické látky a produkujú zdraviu prospešné enzýmy. Tento proces uchovávania a spracovávania potravín je staré ako ľudstvo samo. Kvasenie ako súčasť stravovania človek používal vo všetkých kultúrach úplne prirodzene. S rozvojom priemyslu sme sa začali obávať baktérii a naučili sme sa jedlo konzervovať moderným spôsobom, ktorým síce jedlo vydrží dlhšie, no tie prospešné organizmy v nich zabíjame.  

Autor knihy (môžete ho nájsť aj na stránke wildfermentation.com) sám seba označuje za fermentačného fetišistu. K zmene stravovacích návykov ho priviedol zdravotný stav. Už niekoľko rokov bojuje s vírusom HIV a so svojimi poznatkami sa s nami podelil práve v tejto knihe. A už tento rok vydavateľstvo pripravuje pokračovanie knihy Umění fermentace I, Umění fermentace II.


Moja mienka


V poslednej dobe sa ľudia postupne začínajú vracať k svojej prirodzenej podstate. Akoby si sami začali uvedomovať, že cesta po ktorej sme sa niekedy v polovici minulého storočia vydali, asi nie je tá správna. Postupne nahrádzajú priemyselne vyrábané potraviny za domáce a čoraz viac sa obracajú na zdravšiu zeleninu a ovocie od lokálnych pestovateľov. A hoc pred pár rokmi boli terčom posmechu rodiny, ktoré sa podujali na výrobu domáceho kváskového chleba, dnes už to nie je nič výnimočné a asi aj vďaka "korone" sa kvások rozšíril do viacerých domácností. Postupne sa kváskovanie mení na kompletnú zmenu jedálnička, k čomu sú vedené aj naše deti. Dľa mojej skromnej mienky môžem povedať, KONEČNE. Príroda aj naše telá už ozdravenie potrebujú a najlepšie je začať od zmeny stravovacích návykov. 

Pretože zdravie a imunita začína v črevách.


"Zdraví a rovnováha života vyžadují, aby lidé žili v souladu s mikroorganismy. Vědci zabývajíci se katalogizací bakterií vypočítali. že každé lidské tělo hostí bakteriálni populaci obsahujíci sto bilionů stvoření! Nic v našem organismu není tak komplexní jako právě interakce mezi těmito kolonizujícími mikroby a jejich hostitelem."

 

Naše telo je stvorené z baktérii a v našich útrobách sa hemžia jedna radosť. Čo my potrebujeme k zdravému životu je to, aby sa nepremnožili a aby dokázali to, čo im pošleme, správne zúžitkovať. Vziať si zo stravy čo najviac vitamínov, minerálov a ten zvyšok nakoniec pomôcť stráviť.  

My osobne sme doteraz fermentovali najčastejšie kapustu, pretože bez poriadne kyslej kapusty si zimu a vianočnú kapustnicu ani nevieme predstaviť. Bohužiaľ, tie kupované mnohokrát nie sú vyrábané klasickým kysnutím, ale s pridaním umelých konzervantov, ktorý proces síce urýchlia, ale neumožnia vytvorenie prospešných baktérii, potrebných na vytvorenie kvalitnej potraviny. Všetko potrebuje svoj čas a zbytočné urýchľovanie je skôr na škodu.   

Pri študovaní receptov som bola vskutku prekvapená, čo všetko, okrem kapusty, sa dá sfermentovať. Skoro všetko. Väčšinu potravín si vieme skutočne vyrobiť sami doma a zistila som, že to nie je vôbec zložité. Chce to len kvalitné suroviny, vodu, soľ, korenie, nejakú väčšiu nádobu a chuť. Ja si myslím, že naše črevá to už skutočne potrebujú. 

Je o mne všeobecne známe, že variť neviem. Ale rada zaváram. Avšak zaváranie je sterilizácia a varom sa stráca väčšina vzácnych a prospešných látok z potravín. Toto leto by som preto chcela vyskúšať niečo nové, niečo zdravšie, niečo, čo zvládnem v kuchyni aj ja. Aj pre to som vďačná za tento titul. Už teraz viem, že určite neskončí zastrčený niekde medzi kuchárskymi receptami. S touto knihou mám v pláne cez leto pracovať.

 

"Lidé a všechny ostatní formy života se vyvíjeli právě z jednobuněčných tvorů, příběhem evoluce procházejí společně a je proto logické, že jedni bez druhých nemohou existovat."
 
Kniha je rozdelená do ucelených častí podľa toho, čo sa chystáme nakvasiť. Každá kapitola, okrem samotných receptov, obsahuje aj bližšie informácie k čomu a ako použiť konkrétnu potravinu, s čím ju napríklad skombinovať. V skratke sú popísané aj niektoré problémy, ktoré môžu nastať, ako sa im vyhnúť a aj to, kedy radšej obsah fľaše vyhodiť do kompostu a nekonzumovať. Ako sám autor uvádza, aj jemu sa občas stalo, že nakvasená potravina splesnivela.   
 
"Rozdíl mezi potravinou, která je dokonale prokvašená, a tou, která je už zkažená, je vysoce individuálni."
 
Kniha je písaná úplne jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom, akoby som čítala blog alebo časopis. Nechýbajú ani rôzne poznatky od odborníkov, štúdie a výskumy, no podané sú skutočne tak ľahko, že im porozumie aj laik ako som ja. Ide skutočne do hĺbky problematiky, nepláva len po povrchu a neobsahuje len čisto recepty, preto je to čítanie oveľa zaujímavejšie a v žiadnom prípade nie nudné. Aj pre to sa k nej budem stále vracať a vzdelávať sa.
 

 
 
Myslím, že táto publikácia by nemala chýbať na záhrade či chalupe každého, kto sa rozhodne že chce so svojim zdravím a jedálničkom niečo urobiť a svojim potravinám a chuťovým bunkám pridať nový rozmer. A keď už nakupujeme zdravé potraviny, bolo by fajn z nich vydolovať čo najviac vitamínov. 
Pre mňa asi najväčšou výzvou bude vytvoriť nálevy tak, aby som nemusela použiť cesnak a cibuľu, pretože čo som čítala, idú asi do každej várky. Ale takáto maličkosť ma snáď neodradí a už teraz viem, že ako prvé sa budem snažiť vyrobiť medovinu (začať treba s tým najjednoduchším receptom) a postupne budem skúšať ďalej. Na zimu sa treba pripraviť a s vírusmi treba zatočiť. 
 
"Lidé znají moc a kouzlo fermentace tak dlouho, co jsou lidmi. Za nejstarší kvašenou pochoutku je obecně považováno medové víno neboli medovina. Archeologové věří, že dovednost sbírat med dokonce předchází znalosti obdělávaní půdy."
 

Pár slov na záver

 
Pevne dúfam, že sa vám dnešná moja prezentácia tejto skvelej knihy aspoň trochu páčila, že som vám priniesla cenné informácie a že som vás trochu navnadila na kvasenie potravín. Ja sama som sa s myšlienkou kvasenia začala zahrávať už minulého roku, ale stále mi chýbala odvaha. Verím, že aj vďaka autorovi a jeho radám sa mi podarí začať aspoň s maličkosťami a nakoniec z toho vyjdem ako víťaz. Tak ako som kedysi kváskovala a verím, že sa k tomu časom vrátim, hneď ako nebudem musieť utekať za Malou čajočkou a v kuse dojčiť, tak teraz objavím čaro uchovávania potravín na zimu iným spôsobom, než na aký sme zvyknutí. Pretože, áno, všetko je to len o zvyku.
 
A so svojimi zdarmi aj nezdarmi sa budem chváliť na svojom IG profile alebo FB stránke, tak ak máte záujem, sledujte ma aj tam. Som vďačná za každý komentár, páčik, zdieľanie alebo nového sledovateľa. Vtedy mám pocit, že má moja práca zmysel. 
 
Ešte som len chcela na záver podotknúť, že táto recenzia vznikla na základe spolupráce s vydavateľstvom Alféria a ja im chcem aj touto cestou poďakovať za to, že som si tento skvelý titul mohla prečítať. 
 
Prajem krásny deň a na ďalšie stretnutie s vami sa bude tešiť
 
Ali Čaja z Paláca
 

Úryvok na záver:

 
"Moje rada zní: zavrhněte kult odbornosti. Nebojte se toho. Nenechte se odradit! Nezapomeňte, že lidé kvasili daleko dříve, než se objevila jakákoliv technologie, která vše jen zesložitěla. Pro fermentaci nepotřebujete žádne speciální vybavení. Obejdete se dokonce i bez teploměru (ačkoliv zrovna ten se může hodit). Kvašení je jednoduché a napínavé. Kvasit může kdokoliv. Mikroorganismy jsou přizpůsobivé a odolné. Fermentovat lze různymi metodami, a když se jim budete s láskou věnovat, tak vás samy naučí, jak na ně. Základní procesy jsou jasné a velice jednoduché. Zvládnete to sami. 

Komentáre

  1. Vzhledem k tomu, že momentálně držím histaminovou dietu kvůli potravinové alergii, je pro mě tohle čtení nervy drásající. Miluji kyselé a kynuté a nic z toho teď nesmím 🙈.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Za každý komentár, pochvalu, pokarhanie i konštruktívnu kritiku ďakujem

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Diagnóza: Molusky - to asi nebudú kiahne

Diagnóza: Tetania - novodobý problém mladých

To nevymyslíš, to je naša realita