"Ženy, ktoré čítajú sú nebezpečné, pretože sa nenudia a nech sa stane čokoľvek, majú vždy únikovú cestu" .... Daria Bignardi

štvrtok 7. júna 2018

Na bolesť chrbta aj celkové uvoľnenie...

"Cvičíme, cvičíme, denne aspoň chvíľu. Cvičíme, cvičíme, naberáme silu, silu."
Pieseň zo seriálu Bambuľkine dobrodružstvá


Rozhodla som sa urobiť niečo pre svoje telo a psyché už dávno. A nielen kvôli tomu, že trpím akýmisi neexistujúcimi diagnózami, ktoré poznám iba ja. Snažím sa nahovoriť si, že zdravý duch bude môže byť iba v zdravom tele a tak už sa dlhšie venujem cvičeniu. 

Jóga





Chuť na chudnutie ma prešla v okamihu, keď som si uvedomila, že ani zhodením 20-tich kíl sa mi prsia nezmenšia, akurát bude väčší problém ich schovať. A preto cvičím iba pre spevnenie tela, hlavne chrbtice, zlepšenie držania tela ale aj pre psychickú pohodu. Zo všetkých tých cvičení som si obľúbila a celkovo mi aj najviac pomáha jóga

Hlavným a dôležitým aspektom, nielen jógy, je dýchanie. Tu nastáva môj kameň úrazu, keďže to neviem. Pri ostatných cvičeniach sa mi stávalo, že ma krátko po začiatku už obchádzali mrákoty, odpadávala som z prebytku, poprípade i nedostatku kyslíka. Jedine pri jóge sa mi podarilo pri plnom vedomí dokončiť cvičenie. Tak som pri nej už zostala. Nevravím, že som nejaký maniak do asán a denne trávim pri cvičení hodinu, či dve (to by som ani nemohla s mojou hypermobilitou). Som rada, keď sa mi trikrát týždenne podarí polhodinové hýbanie sa pred Youtube. No i tak musím uznať, že to pomáha k tomu, aby mi nebrneli nohy, netŕpli ruky, nebolel krk či nepálili lopatky. A samozrejme to má dobrý vplyv aj na moju, strachom preplnenú hlavičku. 

Keď sa naša bývala kolegyňa pochválila, že precvičuje Fly jógu (Ay Fly), okamžite ma prepadla myšlienka, že toto by som veľmi rada vyskúšala (ja som veru za každú srandu). A tak sme sa v jednu krásnu nedeľu, s niekoľkými kamarátkami a kolegyňami vybrali na hodinu lietajúcej jógy.


Prežijem toto?


Zvláštne, ako aj v dospelom tele ostáva ten reflex, túžba hojdať sa tam a späť, zachytiť si nohy, spustiť ruky k zemi a iba tak visieť dole hlavou. Aj keď pravdou je, že po tých rokoch už v nás drieme červíček strachu: čo ak spadnem? Voľakedy držal jazyk za zubami, no ako sme starší tak sa ozýva čoraz hlasnejšie. Ale pár kotrmelcov, jedna dve stojky, pohľad na obrátený svet a už som opäť mala desať :-D. 



Hlavou mi vírilo množstvo otázok: 


  • Už sa tie skoby niekedy s niekym urvali?
  • Môžem sa na tom uškrtiť? 
  • Je možné pri tej stojke polámať si väz?
  • Ako sa ráno postavím z postele?
  • Nie som na to už trochu stará?



Monika (cvičiteľka) s nami nemala toľko práce. Našťastie sme všetky profesionálky, to bolo očividné na prvý pohľad. Toľko kníh o jóge ktoré nám prešli rukami na nás museli zanechať nejaké následky. 


Vyzerá to síce zložito...


Hodina bola prispôsobená našej kondícii aj schopnostiam. Monika nás určite neťahala do povetria okamžite, ani po nás nechcela krkolomné pózy. Pravdou ale je, že mňa najviac bavilo hojdanie, schovávanie sa do siete a polohy s hlavou dole. Výborný relax a uvoľnenie chrbtice. 
Všetky polohy, ktoré sú hlavou dolu sú výborné na krčnú chrbticu. Deti to vedia a preto ich krk bolí málokedy... 



Samozrejme sa nám prebrali aj tie svaly o ktorých som nemala ani poňatia, že sa v mojom tele nachádzajú. No v konečnom dôsledku som bola milo prekvapená, ako telo dokázalo na to všetko reagovať a určité veci robilo automaticky. A niektoré pózy vyzerali oveľa ťažšie, aké v skutočnosti boli. A možno som pri nich nevyzerala tak dokonalo ako Monika, ale to vôbec nevadilo. 
Koho trápi ako pri cvičení vyzerá? Veď nás nefotia... a pohľad do zrkadla spôsobí stratu balansu.

























(Pozn. Osoba na fotografiách súhlasila s uverejnením svojich fotografií na mojom blogu. Ostatným som pre istotu odstrihla hlavy, aby som neporušila GDPR...)

Telo si pamätá...


So svojim nízkym tlakom som sa po cvičení cítila výborne. Plná energie, skoro ako mladica. Chrbát nebolel, cítila som sa dobre ponaťahovaná. Horšie to už bolo na druhý deň, keď ma okrem brucha boleli aj stehná a ruky. A hlava. Bohužiaľ, moje telo už veľmi dávno neviselo hlavou dolu a tak sa krv nahrnula tam, kde už dlhé roky nezavítala. No verím, že časom si na to opäť zvykne, pretože by som v tom veľmi rada pokračovala. Už len kvôli tomu, že pohyb a rovnováha orgánov, ktorú môžem týmto cvičením získať, sú pre život veľmi dôležité.

Takto to má vyzerať :-)))





No, ja som ti tu mohla opísať iba svoje laické postrehy a skúsenosti z jednej absolvovanej hodiny. O odbornejšiu odpoveď som poprosila cvičiteľku Moniku, ktorá to o AY FLY vie teda viac. Venuje sa jej už päť rokov. 


Pozn. Použité profesionálne fotografie pochádzajú z Instagramu Moniky a k ich zverejneniu mi dala svoj súhlas. 




Aký je rozdiel medzi klasickou a AY Fly jógou?

Fly jóga je skôr akrobatické cvičenie a celá hodina môže byť vyskladaná zo stretchingu a akrobacie. Hlavným prínosom fly jógy je natiahnutie chrbtice. Tým, že sa jedná o cvičenie aj dole hlavou, stavce a medzistavcové platničky sa pekne uvoľnia. 



Nie je to nebezpečné?

Ja svoje hodiny prispôsobujem skupine a keď príde začiatočník, venujem mu zvýšenú pozornosť. Hlavne pri cvikoch, ktoré si vyžadujú dôveru v sieť. Zatiaľ sa mi na hodine ešte nestal ani jeden úraz. Na začiatku hodiny sa stále pýtam na zdravotné problémy ktoré môžu cvičenie skomplikovať. Mám takú skúsenosť, že málokedy mi povedia všetko a až potom počas cvičenia vidím na základe výrazu, že sa niečo deje. Stále si treba uvedomiť, že inštruktor nie je lekár a každý musí odhadnúť svoje hranice a hlavne necvičiť cez bolesť. 



Aké má cvičenie zdravotné výhody?

Cvičením sa uvoľní chrbtica, získa flexibilita a ohybnosť. Zároveň sa posilní celé telo (najmä svaly na rukách a chrbte o ktorých ani nevieme). Ako pri každom cvičení dochádza k redukcii hmotnosti, zlepšeniu metabolizmu a vyplavovaniu veľkého množstva endorfínu.




Pre koho je cvičenie vhodné? 

Pre každého zdravého človeka v každom veku. No určite by sa mu mali vyvarovať ľudia s vysokým tlakom, so zvýšením vnútroočným tlakom, tehotné ženy či ľudia s ochorením chrbtice a kĺbov.  



Na záver iba toľko:


Z toho čo som zažila na sieti, hoc zatiaľ len raz, môžem povedať že to bol super zážitok. Určite vrelo odporúčam každému, kto zatiaľ váha. Dnes už nie je problém nájsť nejaké fitnes centrá, v ktorom AY Fly precvičujú. Tak ak máš trochu času a chuť vyskúšať niečo nové, určite neváhaj. 


Ali Čaja z Paláca

Citát na záver:


"Tajomstvo zdravého tela a mysli nespočíva v truchlení nad minulosťou ani v strachu o budúcnosť, ale vo vedomom a plnom prežití prítomnosti."


Buddha 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár, pochvalu, pokarhanie i konštruktívnu kritiku ďakujem