Čo som objavila v Paláci 4. časť - vojnová beletria

"Jenom tisíce křižů tady v písku stojí a svým tichým hlasem oblakům žalují,
že z touhy člověka vládnouť vzešlo utrpení, že zničil a proklel celá pokolení."
Asonance - Zelené francouzské pláně


Knihy na tému "vojna"


Už niekoľkokrát som vo svojich článkoch spomínala, že kým som chodila do práce a neváľala si šunky na materskej dovolenke, tak som sa v Paláci starala, okrem iného i o komnaty, ktoré boli venované histórii, politike, náboženstvu, filozofii, životopisom, a oddeleniu s témou military


"História je niečo, čo sa nikdy nestalo, napísané niekym, kto pri tom nebol"

To bolo moje kráľovstvo, kde som tie knihy prehadzovala z jednej strany na druhú, spoza ťažkých, čiernych kníh o zbraniach, vyťahovala nežné, ružové knihy s princeznami, ktoré sa nejakým záhadným spôsobom ukryli pred zvedavými očičkami detí, alebo vracala naspäť Aristotela, ktorý si zabehol zo svojho oddelenia, na pokec ku Stalinovi, či naopak. 

O zaujímavé kombinácie u nás nikdy nie je núdza.

Ja, osobne sa musím priznať, že knihy s touto tématikou, rozumej "vojna", a je jedno, či sa jedná o ktorýkoľvek svetový, alebo len nejaký, lokálny konflikt, vo mne vyvoláva nepríjemné pocity. Ja som dosť citlivá a empatická dušička a potom ma trápia zlé sny a prenasledujú duchovia.

A hoc som sa dennodenne premávala medzi zbraňami a armádami, musím otvorene priznať, že kníh, ktorých dej sa odohráva počas vojen, som veľa neprečítala.

No, ale i tak som neodolala volaniu niektorých z nich, a našla som v sebe odvahu prečítať si aspoň čosi. Nebudem klamať, po prečítaní ktorejkoľvek z nich mi bolo smutne a do plaču, pri niektorých som si dokonca aj poplakala a zanadávala na všetkých kompetentných.

No a tak, v dnešnom článku ti tých pár kúskov v krátkosti predstavím.
Tak sa poďme na to pozrieť spolu:

Hanin kufřík
Karen Levine


"Příběh dívky, která se nevrátila"
Túto tenučkú knižočku som sfúkla za jedno doobedie, dokonca si myslím, že som to čítala akurát na výročie SNP. Rozpráva príbeh židovských súrodencov Hanky a Jirku Bradyových, ktorým najskôr do koncentračného tábora deportovali rodičov, a neskôr oni sami skončili v Terezíne. Jirkovi sa podarilo vojnu prežiť, a neskôr sa odsťahovať do Kanady. No nikdy sa mu nepodarilo vypátrať, čo sa stalo s jeho sestrou. Až niekoľko rokov po vojne sa do tokijského centra pre skúmanie Holokaustu dostane záhadný kufrík z Európy. Nešťastný osud maličkej Hany sa nakoniec podarí vypátrať zakladateľke japonského centra, Tuniko Išioka. Stopy z kufra ju zavedú až na Moravu i do Terezína.

Video o malej Hanke:



Nacista a holič
Edgar Hilsenrath



Vymyslený príbeh o masovom vrahovi Maxovi Schulzovi, ktorý počas vojny prisahal vernosť Tretej ríši. Bez mihnutia oka nemal problém poslať na smrť svojho židovského priateľa Icíka a jeho otca - holiča, s ktorým vyrastal. Aby mal po vojne čo najmenej problémov, prijal identitu svojho mŕtveho priateľa Icíka a odišiel do novovytvoreného štátu Izraela, kde začal nový život. Bremena z minulosti sa však nedá len tak zbaviť, a to sa chce dostať na povrch. 


Deník Leden-Duben 1943
Rut Laskierová


"Denník poľskej Anny Frankovej"
Malinká, útlučká knižočka, písaná formou denníka mladučkej, štrnásťročnej dievčiny Rut, ktorá žije v poľskom ghette. Denník zachytáva niekoľko mesiacov jej života. Opisuje v ňom svoj každodenný život, klasické starosti a radosti dospievajúceho dievčaťa, ktoré okrem iného denne vidí okolo seba smrť, hrôzu, nenávisť a ľudskú zlobu. 
Pre mňa, veľmi ťažká kniha, niekoľkokrát som sa počas jej čítania rozplakala a povedala si, že už nikdy viac táto téma. 
Ale...


Klíč k minulosti
Tatiana Rossnay


...dostala sa mi do rúk táto kniha a musela som vedieť, ako skončí.
Je to vymyslený príbeh, hoci sa odohráva na pozadí skutočných udalostí, ktoré sa odohrali v Paríži, v roku 1942. V júli nazhromaždili policajti do priestorov Vélodrome d´Hiver, neďaleko Eiffelovej veže trinásť tisíc Židov, ktorých neskôr deportovali do koncentračných táborov. 
Kniha rozpráva príbeh malej Sáry. V tú noc, keď do ich bytu vtrhne polícia a odvedie ich preč, zamkne dievčatko svojho bračeka Michaela do tajnej miestnosti v domnení, že onedlho sa vráti a svojho bračeka vyslobodí. Avšak, po týždni strávenom mimo domu ju aj jej rodinu odvedú do tábora v Beaune-la-Rolande, kde sa Sáre podarí utiecť. Jej rodina však putuje do Osvienčimu. A Sára sa snaží čo najrýchlejšie dostať domov, aby svojho svojho brata vyslobodila zo zamknutých dverí.
Autorka v príbehu zachytáva aj túto tvár Francúzska, na ktorú sa za desaťročia zabudlo. 

Klárina vojna
Clara Kranerová


Spomienky poľskej, židovskej dievčiny Clary, ktoré spísala podľa svojho denníka, ktorý si viedla počas vojnových rokoch, ktoré prežila aj s rodinou vo vlastnoručne vykopanej pivnici. Tam boli vydaní napospas Beckovcom, poľskej rodiny s nemeckou národnosťou. 
Klárina vojna prežila štyri ťažké roky, schovaná pred svetom a pred pazúrmi nacistov. O to ťažšie to mali s pánom domu, ktorý bol pijakom, sukničkárom i antisemitom, ale i tak riskoval svoj život, i život svojej rodiny kvôli židovskej rodine, učupenej pod ich nohami. Tam sa schovávalo až osemnásť ľudí, ktorí neverili, že sa dožijú nasledujúceho rána. 
Tiež pekne spracovaný príbeh, kde si okamžite  utvoris sympatie ku každému hrdinovi, a dokonca i k samotnému pánovi Beckovi. A nadôvažok kniha obsahuje i autentické fotografie z Klárinho archívu.

Maskot
Mark Kurzem



"Po stopách záhady nacistickej minulosti môjho židovského otca."
Ďalší zo skutočných príbehov s autentickými postavami a fotografiami. Po rokoch vycestuje z Austrálie Alex Kurzem, aby svojmu synovi Markovi vyrozprával svoj zvláštny príbeh a poprosí ho, aby mu pomohol doplniť biele miesta v jeho pamäti. Syn nelení, a tak sa vydáva po stopách svojho otca až na samý začiatok príbehu, kde je vyvraždená celá jeho rodná dedina i matka nacistickými vojakmi. 
Vtedy iba päťročný Alex ujde pred masakrom do lesa, kde sa ukrýva v zime a snehu niekoľko dní. Tam ho nájdu príslušníci lotyšského SS. Alexovi sa podarí ukryť svoj židovský pôvod a získava si priazeň nacistických vojakov. Dokonca sa stáva akýmsi ich "maskotom", či hviezdou, a vystupuje aj v reklamách propagujúcich nacizmus. Ujíma sa ho nemecká rodina, v ktorej sa mu podarí prežiť zbytok vojny, a nakoniec spoločne utekajú do Austrálie, kde Alex začína nový život.

Študenti, láska, Čeka a smrť
Aľa Rachmanovová


"Denník ruskej študentky z rokov 1916-1920."
Aj táto kniha je písaná formou denníkov. Narozdiel od predchádzajúcich titulov sa dej knihy odohráva počas Prvej svetovej vojny. Hlavnou hrdinkou je sedemnásťročná dievčina Aľa, dcéra lekára, ktorá žije v predrevolučnom Rusku.
Vo svojich zápiskách približuje život šľachtickej rodiny po zvrhnutí a popravení cárskej rodiny. Zachytáva svoje zážitky z domových prehliadok, i opisuje popravy, vraždy, i chaos, ktorým bola svedkom, a ktorý nastal v tomto ťažkom období. Cez všetko to zlé nezabúda ani na svoj mladý život a tak sa dozvedáme aj o jej láskach, sklamaniach i štúdiu. 
Kniha mala i pokračovania, no k nim som sa už nedokázala dopracovať. Ako vravím, som citlivá duša.


Z Bagdádu s láskou
Jay Kopelman


"Skutočný a  nezabudnuteľný príbeh, ktorý sa stal svedectvom o živote, smrti a vojne a jednom malom, špinavom, zablšenom utečencovi."
Toto je príbeh, ktorý sa odohráva počas Irackej vojny. Keď v meste Fallujah vtrhli vojaci do domu, kde sa mali skrývať povstalci, začuli divný zvuk. A tam, v rozvalinách domu, našli malé, špinavé a zaprášené šteniatko. To sa okamžite stalo miláčikom celej armády, ktorá sa pokúšala toto psíča zachrániť nielen pred vojnou, ale aj pred vojnovou radou Spojených štátov, ktorá zakazuje chovanie akéhokoľvek domáceho či divého zvieraťa. 
Príbeh je o tom, ako sa ľudia dokázali spojiť aj v podmienkach, kde človek zabúda že je človekom, proti celému svetu len preto, aby zachránili obyčajného psa. 

Ken Follet
Pád titánov



Do Folleta som sa zamilovala po prečítaní Pilierov Zeme a na Veky vekov. A hoc majú jeho knihy cez tisíc strán, prečítajú sa na jeden nádych.


Pád titánov je prvý diel z trilógie Storočie. Gro deja sa odohráva počas Prvej svetovej vojny. 
Túto ťažkú dobu autor približuje na osudoch niekoľkých rodín z rôznych kútov sveta. A vďaka tomu si vieme predstaviť, ako rôzne vnímali, a ako sa konkrétne dotkla vojna ľudí v Amerike, v Nemecku, v Rusku, v Anglicku, Wellse. 
Príbehy hlavných hrdinov sú vykreslené na pozadí skutočných udalostí, i historických osobností a navzájom sa krásne prepletajú a spoločne poskytujú ucelený obraz doby i ľudských charakterov, počas najťažšieho obdobia. Je to príbeh lásky, priateľstva, hrdinstva, ale aj beznádeje, poníženia a falošnosti. 


Ken Follet
Zima sveta


Druhá časť tejto úžasnej ságy nás prevedie o pár rokov neskôr, teda do doby Druhej svetovej vojny.
Do popredia sa dostávajú deti hrdinov z prvej časti, ktoré zažívajú svoje trápenia, svoje strasti a nešťastia, ale i lásky. 
Tiež sledujeme príbehy z rôznych kútov sveta, každodenné životy, ale sa stávame aj svedkami dôležitých historických udalostí.
A po chvíli, keď už budeš finišovať túto obrovskú knihu si ani neuvedomíš, že za pár dní si sfúkol tisíc strán, objavil si sa na ruskom, nemeckom i anglickom fronte, ocitneš sa uprostred útoku na Pearl Harbor, budeš asistovať aj pri projekte Manhattan, vstúpiš do Červenej armády, ale i na vlastnej koži ucítiš, ako skutočne fungovala Hitlerova propaganda.
Folletove knihy sú jednoducho vynikajúce a dozvieš sa niečo z histórie, aj keď nejaký veľký milovník nie si. 

A na svete je už aj tretia časť Prah večnosti, ale musím sa priznať, že sa mi ešte nedostala do rúk, stále bolo niečo iné prednejšie. Ale určite sa k nej skôr či neskôr dostanem. 


Až, až...


Tak, a to by bolo k môjmu zoznamu o vojnovej literatúre asi všetko. Áno, je to iba malý zlomok toho množstva kníh, o  skutočných hrdinoch, ktorí prežili koncentračné tábory, genocídy, vyvražďovanie po celom svete. Dennodenne sa mi títo malí hrdinovia premieľali rukami. V ruke som už mala aj také tituly ako Utiekol som z Osvienčimu, Schindlerov zoznam, Chlapec v pásikavom pyžame, Pianista, atď, atď... 

Ale v rámci zachovania môjho zdravého rozumu, to by som potom skončila v depke, neschopná písania. A to mi nechceme...

Súťaž, súťaž, súťaž - neaktuálna


No, a na dnes bolo smutných tém hádam aj dosť a prejdeme na niečo veselšie. Pri vianočnom upratovaní sa mi dostali do rúk dve knihy z môjho zoznamu, ktoré si už určite neprečítam. Nie, že by boli zlé, ale preto, že už nemám na to odvahu. A tak by som sa s tebou o ne rada podelila. 
Jedná sa o tituly:

Klárina vojna


Maskot



Poviem úprimne, mne sa viac páčil Maskot, ale to je asi vec vkusu. Ale inak, obe sú nádherné, obe obsahujú silné príbehy detských, statočných bojovníkov, hrdinov, dobové fotografie. 

Ak máš záujem, tak sa zapoj do mojej minisúťaže, ktorú som si vymyslela. Aj som sa veru pri nej poriadne zapotila. Chcela som niečo nové, a tak ti nedám otázku len tak, ale musíš vyplniť formulár.

Aha, tuto ľa: súťažný formulár

Otázka to nie je ťažká, pomôcku na správnu odpoveď nájdeš v linku TU.

Podmienky súťaže:
Odpovedať môžeš do 15. decembra, to kvôli tomu, aby som ti to stihla poslať do Vianoc, a z jednej mailovej adresy môže prísť len jedna odpoveď.

Tak asi a to je všetko. Prajem ti krásny deň a veľa šťastia pri losovaní. A niekedy nabudúce si ma zas nalaď a prečítaj si nejaký z mojich článkov.

Pozn: Už som si vytvorila aj FB stránku, tak ak sa ti moje články páčia a nechceš prísť ani o jeden, tak sa spokojne staň mojím fanúšikom. Budem len rada :-)


Ali Čaja z Paláca

Citát na záver:

"Vojna nie je dobrodružstvo, vojna je choroba. Je ako týfus." 

Antoine de Saint-Exupéry

Komentáre

  1. Je dobre si pripomínať že časy možu byť aj iné a momentálne nie je ďaleko aj taká hrozba ....treba urobiť všetko preto aby boli vianoce sviatkami mieru a radosti ....
    súťažiť nebudem a ostatným prajem veľa štastia

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pripomínať je to super, ale na oddychové čítanie je to veľmi ťažké. Ja osobne mám s tým aspoň problém. A dúfajme a verme, že to nebude tak zlé. A musíme pracovať aby nielen Vianoce, ale aj všetky dni boli plné mieru a pokoja.
      V mene ostatných súťažiacich ďakujem :-)

      Odstrániť
  2. Uprimne, nerada čítam o vojne, myslím, že som prečítala iba jednu knihu, ktorá sa vojny týkala aj to len kvôli škole ešte na strednej... Ale moja milovaná vojnové knihy zbožňuje a vlastne keby len knihy, aj filmy, no nenúti ma ich pozerať... Viem, že vojnová beletria je trošku iná, ale aj tak... Každopádne do súťaže som sa zapojila ;)
    PS: Vitaj na FB :)

    Zvláštne dievča
    Čítanie je sexy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako som aj v článku písala, tiež sa veľmi tejto téme nevenujem, preto tých kníh s touto tématikou je tak málo. Radšej mám pozitívnejšie knihy ak si môžem vybrať. Aj môj partner si rád prečíta i pozrie film s touto tématikou, ale pozná ma natoľko dobre, že vie, čo mi to robí a dokonca mi zakazuje také filmy pozerať. Nemá chuť ma niekoľko dní čičikať a upokojovať :).
      Myslím, že je jedno či sa jedná o vojnovú beletriu alebo čisto vojnové knihy, táto téma je jednoducho dosť ťažká. Dokonca sa mi z hlavy na povrch pýtajú nové postavy a príbeh zasadený do druhej sv. vojny a jednoducho sa neviem do toho pustiť. Plačem, len keď si pomyslím, čo ma čaká.
      Budem držať palce a dúfať, že sa šťastie usmeje na teba :-).
      Ďakujem, na FB som sa zaregistrovala preto, lebo asi budem písať aj pre iný portál (ešte stále trochu váham, lebo je iné písať na blog a iné na oficiálny portál). A tie články by som potom hádzala na svoju stránku, aby to bolo všetko v jednom :-)

      Odstrániť
  3. Ja sa priznám, že knihy o vojne nikdy nečítam. Je to pre mňa citlivá téma a potom mám vždy problém zaspať alebo ma trápia strašidelné sny. Ja radšej čítam citlivejšie témy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne ten istý problém mám aj ja. Tiež mám radšej literatúru z iného žánru. Veď to aj vidno, že tých titulov nie je tak veľa, z iných žánrov je ich omnoho viac. Ale keď už robím predstavovačku kníh, tak nesmiem vynechať ani túto tému.
      Ja osobne potom plačem a nevychádzam z bytu. Viem, prečo to nečítam :-)
      Ďakujem za koment :-)

      Odstrániť
  4. Ďakujem za odkaz na článok, našla som si tu pár titulov, ktoré si určite niekedy v budúcnosti prečítam :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to naozaj len zlomok toho množstva o ktoré som sa v Paláci starala. A sama sa čudujem ako som ich vôbec zvládla. No určite stáli za to. Som rada že som ťa inspirovala a určite daj vedieť ako sa tebe páčili. Sto ľudí syo chutí :-D

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Za každý komentár, pochvalu, pokarhanie i konštruktívnu kritiku ďakujem

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Diagnóza: Molusky - to asi nebudú kiahne

Diagnóza: Tetania - novodobý problém mladých

To nevymyslíš, to je naša realita