Zdravé predvianočné maškrtenie

"Moje teta peče léta na Vánoce vánočku, nereptáme aspoň máme něco pro kočku."
Vánoce, Vánoce přicházejí - Settleři


Bez múky, bez cukru, bez mlieka


Onedlho sa začneme, teda aspoň poniektorí, konkrétne i ja, bezhlavo napchávať cukrovinkami z dielne našich mamičiek, babičiek, poprípade i z našich kuchýň. Kto by odolal medovníčkom, lineckým hviezdičkám, šuhajdám, medvedím labkám a podobným, tradičným maškrtám? 

Ale Vianoce sú až o desať dní a dovtedy musíme dožiť. A najlepšie bez kíl naviac a v zdraví. A tak ti na dnešný večer prinášam pár receptov na zdravé mlsaníčko, k predvianočným trápnym filmom, či romantickým knihám, alebo iba tak, k spoločným večerným debatkám, kým vonku potichu padá sneh (poprípade dážď).

Recepty sú jednoduché, rýchle a koláče chutné.





Tak zbytočne nerečnime a poďme do toho pustiť:


1.) Nepečené jablkové guľôčky s ovsenými vločkami



Suroviny:


  • 2 jablká
  • 100 g mleté ovsené vločky
  • 100 g kokos
  • 3 PL kakao
  • 2 PL med (spokojne použi javorový alebo agávový sirup)


Postup:



Jablká umyjeme, ošúpeme, nastrúhame. 
Vytlačíme šťavu a odložíme ju bokom.
V miske zmiešame vločky, kokos, kakao, med a jablká.
Spracujeme cesto. 
Pridávame jablkovú šťavu podľa potreby, aby sa dali vytvarovať guľky.
Obalíme v kokose.
Dáme vychladiť do chladničky.




Moja mienka: 



Z uvedeného množstva mi vyšlo cca 12 kusov. Ale mne sa nepodarilo urobiť guľôčky rovnako veľké. No určite boli sladké, chutné, rýchlo vytvarované. Môj syn zbaštil na posedenie tri kusy. 



Tento recept som obkukala: https://angiebakes.com/2014/04/04/nepecene-jablkove-gulicky-s-ovsenymi-vlockami/


2.) Banánové chia guľky



Suroviny:


  • 1 malý banán
  • 1 PL semienka chia
  • 1 PL kokos
  • 1 PL ovsené vločky mleté
  • 1 PL kúsky čokoládové
  • 1 PL maslo (dá sa použiť aj kokosový olej)



Postup:



Banán popučíme vidličkou, pridáme ostatné suroviny a dobre premiešame. 
Vypracujeme cesto.
Ak je cesto riedke, ešte pridáme vločky.
Robíme guľky.
Obaľujeme v kokose. 
Dáme vychladiť do chladničky.




Moja mienka:



Guľky boli hotové, kým kreslená Lassie behala "nocou ránom, zasneženou pláňou". Urobila som dve verzie. S maslom a kokosovým olejom. Z každého cesta po 6 kusov. Tie s kokosovým olejom stuhli rýchlejšie, ale chuťovo boli obe perfektné. Ochutnala som jednu z každej varianty. Ošo pojedol všetky ostatné. Ten a banán, nerozlučný priatelia :-).



Tento recept som obkukala: http://varecha.pravda.sk/recepty/bananove-chia-gulky-fotorecept/37222-recept.html


3.) Zdravé makové guľôčky


Suroviny:

  • 250 g mletý mak
  • 100 g orechy vlašské mleté
  • 100 g hrozienka
  • 3 PL med (alebo javorový sirup)
  • kokos na obaľovanie


Postup:



Hrozienka dobre prepláchneme v horúcej vode, môžeme zmixovať. 
Pridáme ich k maku, orechom, prilejeme med a lyžičkou vymiešame na hustú kašu.
Mokrými rukami vytvarujeme guľky.
Obalíme v kokose.
Dáme vychladiť do chladničky.




Moja mienka:



Najdlhšie mi trvalo asi pomletie maku, pretože som nevedela poriadne upevniť mlynček. Ale po nabehnutí môjho chlapa mi to už išlo od ruky. Z uvedeného množstva som vypracovala nejakých 15 guliek. Sú menej sladké ako ostatné, ale i tak výborné. Mak je obrovskou zásobárňou vápnika, je málo kalorický, prečo si ho nedopriať aj v tejto chutnej forme? Synovi chutili asi najmenej, ale zjedol aspoň niečo :-).



Tento recept som obkukala: http://varecha.pravda.sk/recepty/zdrave-makove-gulicky-fotorecept/14575-recept.html


4.) Zelené rafaello



Suroviny:


  • 130 g mleté mandle
  • 200 g kokos
  • 2-3 PL kokosový olej
  • 110 g mrazený špenát (rozmraziť, rozmixovať na drvinu)
  • 1 PL citrónová šťava
  • 1 ČL vanilková esencia
  • štipka soli
  • 130 g med (javorový alebo agávový sirup)
  • Poleva:
  • 1 PL kakao
  • 1 PL kokosový olej


Postup:



Suroviny premiešame, ochutnáme, dochutíme. 
Vytvarujeme guľky. 
V panvičke roztopíme kokosový olej, pridáme kakao a premiešame, kým sa krásne nespoja do polevy. 
Namáčame iba polku guľky, jedna strana ostane zelená.




Moja mienka:


Ja som robila len z polovičnej várky, pretože poviem pravdu, trochu som sa obávala. Ale moje obavy boli zbytočné, guľky sú naozaj výborné na to, že hlavnou zložkou je špenát. Trochu netradičné, ale to nič nemení na fakte, že guľky boli sladké a ten špenát tam nebol ani cítiť. Viem, že väčšina ľudí, ktorým som mňamotku ponúkla, sa tvárili všelijak, kým neochutnali. Špenát? Veď tam musí byť cesnak a cibuľa... no nemusí :-)

A môj syn ich baštil jeden za druhým.


Tento recept som obkukala: Kniha - Sladkosti bez výčitiek od Tatiany Jelínek.




Na záver


Iba ti poprajem dobrú chuť a naozaj sa neboj experimentovať, niekedy to fakt stojí za to, hoc to na prvý pohľad nevyzerá :-). 
Poprípade dôjdi na košťovku :-). 
Sviečkovú na smotane ti síce neuvarím, ale za to zdravého mlsania ti s radosťou ponúknem. 
A teraz pred Vianocami, keď ti strčím niečo podobné, aspoň nemusíme rátať kalórie :-)


Ali Čaja z Paláca


Citát na záver:

"Zmena v jedle zvyšuje chuť."

Pietro Aretino

Čítal si už?

Stále mäkké medovníčky
Zdravé predvianočné maškrtenie 1
Vegánsky čokoládový brownies

Komentáre

  1. tak tie su asi fakt total zdrave :) super tipy!
    Pozyvam na luxusnu giveaway o Lancome, Biodermu a Dermacol, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2016/12/narodeninova-ga-lancome-bioderma.html

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Každá zmena je dobrá aj keď niekedy prekvapivá zvlášť u konzervatívca

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja konzervatívec nie som, a skúšam aj zvláštne kombinácie. Doteraz som bola len spokojná :-)

      Odstrániť
  3. Fantastické tipy! Milujem rýchle a ľahké "pečenie", kde netreba milion ingrediencií a sto rokov :D Tie zelené špenátové vyskúšam, keď prídem domov :)

    Zvláštne dievča
    Čítanie je sexy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite vyskúšaj. Ono to trochu odrádza, ale naozaj sú chutné a chuťovo zaujímavé. Človek potrebuje zmenu aj v jedle :-)

      Odstrániť
  4. Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne. A naozaj sú chutné i sladké, hoc tam cukru nieto.

      Odstrániť
  5. Po takýchto zdravých receptoch sa obhliadam už dlhú dobu, no vždy si nájdem buď nejaký prehnane drahý recept (to už radšej zjem tie orechy samé), alebo to vyžaduje suroviny, o ktorých som predtým jakživ nepočula.:D Takže si ma týmto článkom veľmi potešila, konečne niečo, čo vyzerá jednoducho a zároveň veľmi dobre a navyše to nezaťaží ani finančne. Paráda! Asi prídem na košťovku.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veď mi hovor. Ja som lietala dva dni po internete, kým som našla niečo, čo zvládnem aj ja, a kde nemusím do obchodu pre nové suroviny, ale hlavne pri ktorých nestrávim hodiny. Raz dva a hotovo. To je moje :-)
      Som rada, že sa ti recepty páčili, a spokojne dôjdi. Tieto sme už síce pojedli, ale chystám druhú várku :-)

      Odstrániť
  6. Tak to je fakt super, že pečieš aj tak troška zdravšie. Ja by som si to však nemohla spraviť, pretože obsahuje med.

    Čo je dobré to musím mať aj s novou vianočnou GIVEAWAY

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tie banánové sú aj bez medu, tie by si mohla vyskúšať. Je tam síce čokoláda, ale dnes už máš len čisto z kakaa bez pridaného cukru, takže by to šlo. JA odkedy mám malého, stále skúšam aj zdravšie varianty cukroviniek. Nevravím, že si nedoprajem aj s cukrom, ale už pomenej :-)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Za každý komentár, pochvalu, pokarhanie i konštruktívnu kritiku ďakujem

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Diagnóza: Molusky - to asi nebudú kiahne

Diagnóza: Tetania - novodobý problém mladých

To nevymyslíš, to je naša realita