Tehotenstvo jednej "geriatričky" 6. časť - pohyb v tehotenstve

"Cvičíme, cvičíme, denne aspoň chvíľu. Cvičíme, cvičíme, naberáme silu, silu."
Pieseň z detskej rozprávky Bambuľkine dobrodružstvá

Dnešný článok chcem venovať pohybu. Áno, i tomu v tehotenstve... to že vyzerám ako vorvaň neznamená, že sa nehýbem 😊😊
Apropo, vedel si, že 10. máj je Svetovou zdravotníckou organizáciou určený za Svetový deň zdravého pohybu? (Pripomína sa od roku 2003, viac TU). My, ľudia, sme veľmi spohodlneli a sedavý spôsob života spôsobuje problémy nielen s pohybovým aparátom, ale prináša sebou aj iné, ťažšie civilizačné ochorenia. Nebudem konkrétne menovať, ja so svojou hypochondriou ich mám snáď všetky, ale poctivo proti nim bojujem. I preto som ja zástankyňou zdravého pohybu. Nielen u mňa, ale aj u svojho syna, ktorého vyhodím do lesoparku a nútim k prirodzeným detským aktivitám ako je beh, skákanie (a veruže ho nechám skákať aj po posteli, chcem aby bol inteligentný...TU), bicyklovanie (zatiaľ iba na odrážadle, ale verím že sa to časom poddá), váľanie sudov a v neposlednom rade, preliezanie cez prekážky, a jednoznačne tanec (o tom viac trochu nižšie). Môjho chlapa k tomu, bohužiaľ, nedonútim. On sa drží hesla: "Športom k trvalej invalidite".

Pozn. Prosím, ospravedlň kvalitu fotografií, vehementne ma chcel môj Ošo fotiť, ale je očividné, po kom získalo dieťa talent :-DDDD

Pohyb, pohyb, pohyb


Ja k názorom svojho chlapa síce neiknklinujem, ale nalejme si čistého vína, áno hýbem sa, ale nepodávam nadľudské a rekordné výkony. Prirýchlo sa zadýcham aj pri chodení po schodoch (a nemyslím to iba aktuálne teraz v tehotenstve), nezabehnem bez prestávky viac ako pol kilometra (ale nevzdávam to. O mojom behu TU, TU, TU), ale za to milujem tanec, chôdzu, plávanie, bicyklovanie a... jógu. 

Už som to niekoľkokrát spomínala, ale keďže opakovanie je matkou múdrosti tak si to pripomenieme ešte raz, za ten čas, čo som doma a čakám kým sa to malé narodí, pribrala som už 17 kíl (niežeby to na mne bolo vidieť, ktovie kde sa nachádzajú...). A nie, určite za to nemôže to ustavične vypekanie koláčov a ich striedma konzumácia, vyžieranie Ošových vyšibaných sladkostí, alebo slaných pokrmov. 

Nuž, kým som bola v práci, tak ten pohyb bol predsa len pravidelnejší. Občas som prešla z jednej miestnosti do druhej, občas som sa pri pokladni postavila, aby som nablokovala zákazníkovi nejakú tú knihu, a samozrejme, cesta do práce a domov, to sa tiež ráta ako pohyb. No odkedy som doma, cca od 16-teho týždňa tehotenstva, ten pohyb už nie je to čo býval. Respektíve, tak pravidelný. Ale že sa skutočne snažím ťa presvedčím v nasledujúcich riadkoch. 


Samozrejme, občas sa vykníšem z obývačky do predsiene, zo záchoda do kúpeľne, z pohovky do kúpeľne :-DDD. Ale nieeee, robím si srandu. Normálne sa hýbem. Oša niekto musí zaniesť do škôlky, vyjsť s ním na prechádzku na čerstvý vzduch, ísť nakúpiť či raz za čas behať po doktoroch na poradňu a tak. Aj to sa ráta za pohyb, či nie????

V jednej časti (článok TU) som spomínala, že ma od začiatku tehotenstva pobolieval pravý bedrový kĺb (presnejšie pravá strana zadku). Avšak aby som veci uviedla na správnu mieru, ten bok ma začal bolieť už skôr, cca tak tri, štyri mesiace pred počatím. Niekedy to bolelo viac, inokedy menej. Tak som hľadala spôsoby ako sa tej bolesti zbaviť bez toho, aby som zas zbytočne lietala po doktoroch, ktorí mi povedia, že tam nie je nič, čo by ma malo bolieť a ušetrím tak svoju celulitídnu prdel divných pohľadov.

Tak som si narobila domácich, hojivých mastí z byliniek, pila čaje na  uvoľnenie svalstva, pomáhala si magnéziom, vápnikom a kolagénom. Inu, veď i vek má určite v takých tých bolestiach neznámeho pôvodu svoju vinu.

Jóga (nielen) pre tehotné


A samozrejme, začala som cvičiť. Vyhľadala som si rôzne cviky na uvoľnenie bedrovej chrbtice, kyčlových kĺbov a hýžďových svalov (prepáč mi tie české výrazy, ale mne idú tieto výrazy viac do rúk). Mala som v úmysle navštevovať aj nejaké tie spoločné cvičenia v centrách, no pre nedostatok času som sa musela uspokojiť s obyčajným YouTube. Párkrát (konkrétne 2x) sme boli aj na Fly jóge a bolo to skutočne super (článok TU). Ale kamarátka, ktorá to viedla presedlala na gravid Fly jógu, a keďže ja som v tom čase graviditu nemala ani neplánovala, tak tým som tento úspešný štart lietajúcej jogínky zavesila na klinec (ktovie, možno časom sa k tomu opäť dostanem).

Ale vráťme sa k YouTube. Vyhľadala som si super cviky na uvoľnenie dolnej polovice tela, na posilnenie panvového dna, na správne držanie tela a hlavne, na správne dýchanie. Cvičila som tieto cviky trikrát, štyrikrát do týždňa a úspech sa dostavil. V podobe takého uvoľnenia panvy, v ktorom sa zahniezdil náš malý (teraz už 1900 g) plod lásky. Myslím si, že s čistým svedomím môžem tieto cviky (a vlastne aj tie cvičiteľky jógy) obviniť z môjho tehotenstva :-DDDDD (nakoniec zistím, že ja a môj chlap sme v tom vlastne všetkom nevinne...)

Bolesti na chvíľu ustúpili, ale po tom, čo som ostala na PN sa vrátili a ešte viac zintenzívnili. Natoľko, že som začala krívať a občas som si nevedela ani sadnúť, ani ľahnúť, ani dvihnúť nohu do vane. Zdôverila som sa svojej pani doktorke, ktorá len zakrútila plecami a skonštatovala, že v mojom tehotnom stave s tým svalom aj tak nikto nič nespraví.

"Musíte sa hýbať, cvičiť, uvoľniť to. Skúste jógu, pilates, plávanie, tanec, prechádzky..." 

Nuž, tak som si opäť vyhľadala tie "vinníčky" za môj stav. A opäť som sa pustila do cvičenia rôznych cvikov na moju cviknutú bedrovú chrbticu. Ale tentokrát s ohľadom na svoj stav (áno, dajú sa nájsť aj také videá). A cvičila som denne. Pol hodinu minimálne.

Bolesti? Div sa svete, začali postupne ustupovať. Nie, neprešlo to mávnutím potterovho prútika. Prechádzalo to postupne, z týždňa na týždeň. Prestali mi brnieť nohy, a opäť som vedela dvíhať nohy. Najviac mi pomáhali tie protipolohy, kde hlava a ruky idú na jednú stranu a nohy na druhú. Posediačky, poležiačky, postojačky, bolo to také dobré a uvoľňujúce. A tieto polohy skutočne odporúčam nielen tehotným ženám, ale všetkým, ktoré majú s dolnou i hornou časťou chrbtice problémy. 

Pozn. Tak to vyzerá, že cvičiť so svojim telom budem musieť až do konca života. Ach jaj... komu sa chce.


Tanec (nielen) pre tehotné


Ja veľmi rada tancujem (nedávno bol Svetový deň tanca, článok TU). Aj keď pripúšťam, viac ako tanec to pripomína pohyby slona v umierajúcom kŕči (v poslednom ťažení), nič to nemení na fakte, že doma za zatiahnutými žalúziami si vypeckujem obľúbenú hudbu a vrtím sa v rytme bubnov. Robila som to pri prvom tehotenstve, robila som to po pôrode s malým Ošom v šatke, robila som to aj potom, keď Ošo vyrástol a učili sme sa Medveďku, daj labkuIšla sova na tanec, chodila som aj na Zumbu (články TU a TU), robila som to aj na zastávkach MHD so slúchadlami na ušiach, v práci s knihami v rukách, na rockových koncertoch, a robím to aj teraz. 
Pri tanci sa cítim slobodná. 
Pri tanci som sama sebou.

Obzvlášť v tehotenstve sú tieto knísavé pohyby zo strany na stranu, jemné pohyby panvou a bruškom, preciťujúci rytmus veľmi dôležité. Tanec je totiž najprirodzenejší pohyb a pre ženy zvlášť
Dnešná doba je k ženám tvrdá a pri povinnostiach a strese si všetko ukladáme do bokov, zadku a brucha a preto nás to všetko bolí. Preto máme problémy s počatím, pôrodom (a v neposlednom rade aj s intímnosťami). Tancom sa vraciame k svojej prapodstate. Nekontrolujeme svoje pohyby, nevnímame okolie, robíme to, čo chce naše telo. Uvoľňujú sa endorfíny a čistíme si hlavu. 

A to je dôležité obzvlášť v tehotenstve. Pred pôrodom je dôležité si uvoľniť nielen ten mozog, ale aj panvové dno. Počas pôrodu vie jemné krútenie bokmi pomôcť dieťatku prejsť pôrodnými cestami. Tanec nám pomáha dýchať a práve to je počas pôrodu dôležité. Ale aby si si nemyslel, že som si tieto informácie vycucala z prsta, to nie. Odkedy už nie som obmedzená PN, mám čas a navštevujem rôzne tehotenské kurzy, prednášky, semináre. Tak ako aj pri prvom tehotenstve, tak aj teraz chodím pravidelne na tehotenské cvičenie, kde sa učíme uvoľniť celé telo, dýchame, komunikujeme s bábätkami v bruškách a zase dýchame. Všetko pod dohľadom skúsenej duly a lektorky pohybovej prípravy detí Jany Ivaneckej (články TU a TU). Vrelo odporúčam ak si z Košíc...

Pozn. Práve na týchto kurzoch som sa pri prvom tehotenstve toho tak veľa naučila. Nielen o tehotenstve, ale aj o starostlivosť o bábätká, o dojčení, o nosení, o komunikácii, o kontaktnom materstve, atď. A vďaka týmto informáciám som prežila prvý rok s mojim synom, v relatívne plnom zdraví.      

A aj keď tu existuje možnosť, že skončím opäť na sekcii (aj keď ja sa modlím k všetkým bohyniam, matke Zemi, k mojej jazve, maternici a môjmu dieťatku aby to tak nebolo a dopomohli mi k prirodzenému pôrodu), tieto jemné pohyby mi dopomáhajú k lepšej fyzickej aj psychickej vyrovnanosti. A to je potrebné počas celého tehotenstva. Musím nejako odbúrať stres z nepochopenia a tlaku okolia a doktorov operujúcich rôznymi tabuľkami. 

Takže vám milé žienky tiež doprajem a odporúčam vám, tancujte, tancujte, tancujte. Stále keď je možnosť, čas a priestor. A keď aj nie je. Zakrútiť bokmi sa dá stále. S deťmi, s mužmi, s kamarátkami, ale aj samé. Tak šup, šup smelo do toho nech sme krásne a zdravé.

Prechádzky


Na záver je tu tiež výborná aktivita pre tehotné krásky. Kratšie i dlhšie prechádzky po okolí, po lese, parku, lesoparku alebo zdravotné s partnerom po centre mesta, či s dieťatkom (nebrať so sebou trojkolky, odrážadlá, bicykle, prechádzka sa v tú ránu zmení na beh, a keď nie sme trénované, dieťa v bruchu začne pri takej aktivite dosť vyvádzať). Ale taká príjemná prechádzka v družnom rozhovore (alebo aj bez neho) je úplne super. Snažím sa si to dopriavať aspoň raz za deň a priznávam, že keď som aspoň v tomto pohybe, nebýva mi tak zle, trochu sa mi zvýši tlak, a aj tie črevné pochody sú potom na tom lepšie, ako pri vylihovaní na posteli a prepchávaní sa sladkým. Z týždňa na týždeň je to ťažšie, uznávam, ale určite to stojí za to.

Pohyb áno, ale opatrne


Áno, v tehotenstve sme zleniveté, unavené, a občas (ja teda často), nemožné. Ale dá sa to zvládnuť. Keď to dokážem ja, ty ľavou zadnou :-DDDD.

Odborníci pohyb tehotným určite odporúčajú, v tom prípade, ak im to zdravotný stav dovolí (našla som na nete rôzne články, napr. TU, TU, TU).

Moja doktorka sa vyjadrila jasne. Hýbať sa, ako sa len dá. Je zdravšie a lepšie, ak žena počas tehotenstva veľa nepriberie (ja som tu škálu už dávno prešvihla :-O), pohyb pomáha bábätku na svet, k celkovej kondícii a samozrejme, aj k psychickej pohode. Čo si to uvedomuje alebo nie, mozog sa nám pri aktivite lepšie prekrvuje a funguje ako pri bezduchom čumení do telky.
Samozrejme, treba však poznať svoje telo. Začať s cvalom na koni, jumpingom, či gymnastikou asi nie je na mieste. Ak si to však robila aj predtým, nie je dôvod prestať, iba trochu ubrať. A hlavne, všetko skonzultovať.

Keď som čakala Oša, pri UTZ mi doktor povedal, že mám nízko položenú placentu a tak mi veľmi neodporúčal nejaké komplikované pohyby. Vystresovaná JA som ho samozrejme poslúchla. Vtedy som si občas zaplávala (mala som k dispozícii FRO bazén), vyšla si na prechádzku, ale keďže som sa fakt bála a informácii na internete je veľa, neriskovala som (radšej som písala svoj román, ktorý sa už 5 rokov snaží predrať na svetlo sveta, ale stále je v oblakoch či ho uzrie alebo nie). No po 30-tom týždni, keď sa placenta vrátila na miesto, začala som opäť tancovať a cvičiť (aj na kurzoch vyššie spomínanej Jany Ivaneckej). No nikdy, nikdy som nešla cez bolesť, nerobila som cviky, ktoré mi boli nepríjemné, či ma niekde tlačilo, pichalo, ťahalo. Neprepínala som svoje sily, nesnažila som sa doviesť pohyb k dokonalosti, iba k príjemnému pocitu!!!

Naše telá sú úžasné. Samé nám povedia, kam áno a kam nie. Stačí ich len počúvať!!  

Pár slov na záver


Fuu, ako vidím, zas so sa rozpísala na dlhšie ako som mala v úmysle, snáď si dočítal článok až sem. Ak nie, a prečítal si si len záver, aj tak ti ďakujem vôbec za to, že si si ma naladil. Ak sa ti moje dumky páčia, nalaď si ma aj nabudúce. Ak nechceš, aby ti nejaké články ušli, prihlás sa do mojej FB skupiny, tam ťa stále na novinky upozorním. Ja sa už teším na ďalšie stretnutie, snáď bude opäť tak príjemné, zaujímavé, "poučné" a možno aj trochu vtipné, ako dnešné. Prajem krásny deň


Ali Čaja z Paláca

Citát na záver:
"Tanec je pohyb a pohyb je život."
Ludmila Chiriaeff

Komentáre

  1. Krásný, dnešní svátek pohybu jsem oslavila v práci a našlapala asi 15 kilometrů. Stejně, jako každý jiný pracovní den. Jsem spokojená :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Noo, tak to poviem, to je teda dosť. Ja sa momentálne radšej váľam po tej zemi, urobím zopár cvikov a poviem si, fuu ale som to dnes dala :-DDDD.
      Ale za normálnych okolností tiež toho našľapem v práci po predajni hoooore a dooole, ale či to je 15 km, to som nestihla namerať.
      No dôležitejšie je, že sme spokojné. A že sa hýbeme. Naše riťky a nôžky sa nám poďakujú :-DDD

      Odstrániť
    2. Tak to ma teší, že máme na to rovnaký názor. Moviemente es vida... pohyb je život ako sa hovorí :-DDD.

      Odstrániť
  2. Moc pěkný článek. :) Pohyb je podle mě důležitý a já sama ho miluji, hlavně ten přirozený... Procházky, chození po horách... Ale občas si i zacvičím, zajedu na kole, prostě paráda. :) A líbí se mi tvé tipy na cvičení pro těhotné :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne, som rada že sa páčil.
      Je super že sa hýbeš, je to dôležité hlavne pre budúcnosť. A ako vravíš, ten prirodzený je najdôležitejší. Prechádzky po horách milujem aj ja, ten čerstvý vzduch v pľúcach a čisté myšlienky sú na nezaplatenie a dľa môjho názoru oveľa lepšie, ako akékoľvek fitko.
      Verím, že o pár rokov keď moje rady budeš aj skutočne potrebovať sa k mojim článkom vrátiš a pomôžu ti potom. Lebo skutočne aj tehotné sa musia hýbať :-))))

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Za každý komentár, pochvalu, pokarhanie i konštruktívnu kritiku ďakujem

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Diagnóza: Molusky - to asi nebudú kiahne

Diagnóza: Tetania - novodobý problém mladých

To nevymyslíš, to je naša realita